Egy tenyér, ha csattan – Mozsár Műhely

Fogsz nevetni, de ez azért nem vígjáték, nem a klasszikus formájában, és a vége…

Egy házaspár életébe csöppenünk bele, amit Janet (Szabó Erika) a feleség szemével követünk végig. Howard (Ódor Kristóf) a férje, aki elég fura fazon. Nem elég, hogy fényképezőgép agya van, és speciális képességének következtében kiemelkedik a népesség átlagos tagjai közül, de még van hozzá egy speciális beszűkült látásmódja az életről.
Ami érdekli a világból az kizárólag a felesége, aki viszont egy tök átlagos csaj: szupermarketben dolgozik, otthon hülye vetélkedőket néz minden este lazításként, és nem túl házitündér, így a “normális” vacsikat legyártja a konzervbabból pirítóssal.
Kettőjük viszonya kevésbé a szerelem, inkább a szeretet és megszokás vágányán fut. Janet vágyai nem szaladnak túl filozófikus magasságokba, ellentétben Howard gondolkodásával. Utóbbi hősünknek már az elejétől kezdve erősen autisztikus jegyei vannak, és egy jó agyturkász csodákra lenne képes vele, de több doktorit is lehetne írni a pszichés zavarából.
Janet rádumálja élete párját, hogy induljon már el a “Dupla vagy semmi” televíziós agyzsibbasztó tv vetélkedőn, mert fejének speciális működése okán jó esélyei vannak némi nagyobb pénzösszeg begyűjtésére. Howard pedig rádumálható, hiszen így kipróbálhatja, hogy milyen az, amikor van pénze, és ezen bármit megvehet magának. Jön, lát és úgy győz, hogy még az izgága-túlmozgásos műsorvezető (Mohai Tamás) is elkezd rajongani érte látványosan.
Ha ez még nem lett volna elég, akkor a győzelem mámorában Howard rájön, hogy ő ezt a megnyert összeget a sokszorosára is tudja lóversenyezni, és nem habozik sokat, már megy is, és kipakolja a lovi kasszáját.
Innentől asszonyával nekiindul a világnak, de lelki békéjét, a fejében tomboló pszichopatát nem sikerül lenyugtatni. Hazaérkezésük után nem feledkezik meg mások támogatásáról, így keveredik a házuk kapujába az ifjú költő (ismét Mohai Tamás, az előadás jolly-jokere), aki bejutva már óriási kontrasztot mutat: innentől van a bolond-bohókás költő, a viszonylag normális feleség, és a egyre súlyosabban pszichopatás férj. Ez utóbbi érzi, hogy a költő nem csak a pénzére, hanem a nejére is hajt, de ez ellen már nincs mit tenni. Ezek azok a jelenetek, amikor megszűnik a külvilág, és beránt az előadás, köszönhetően a költőt alakító Mohai Tamás alakításának. Minden addigi ásítozás elfelejtődik, és rohanunk a végzetbe…
Spoileres: igen, végzetes lesz Howard terve, hogy bosszút álljon ezen a világon, hiszen rájön, hogy a boldogság pénzen nem megvehető (mekkora felfedezés…), ezért lázadásként azt találja ki, hogy szerelmetes feleségével együtt legyenek öngyilkosok. Itt Janet nem pont agyturkászért kiált, de kellene, hanem már az életéért fut. Hiába figyelmeztette az alternatív költő, most meg kell védenie magát, mert férje elméje a teljes sötétségbe borult.
A hullát már új irodalmi díjra pályázó szerelmével igyekeznek eltüntetni a jó öreg Anglia helyett Franciaországba elpályázva, ahol a fennmaradt nyereményvagyon elverésébe kezdenek.
Hogy el kell-e ítélni a feleséget a tettéért?
Hogy lehetett volna megakadályozni Howard-ot másképp?
Kellett-e nekik ez a nyeremény?
Mi lett volna ha…? És még megannyi kérdés maradt a hazafelé útra.
És az élmény, amiben mindhárom színész maximálisan odatette magát, talán szerepeiből adódóan Mohai Tamásnak sikerült az este valódi sztárjává válnia.

Rendezte: Erdeős Anna

Szólj hozzá!