A nagy Gatsby – Vígszínház

Ha már az évad kedzése, akkor legyen látványos, nagy show!

Ez bejött, sőt!

A történet nem annyira combos, mivel a filmet nem láttam, így próbáltam követni a színpadon az eseményeket, de a díszlet, a ruhák, a táncosok (az este sztárjai!!!), a látvány elvitték erről a figyelmet már a legelejétől kezdve.

Talán a két világháború között jártunk, úgy a 20-as évek végén, már az alkoholtilalom után Amerikában.
Itt dorbézol minden este az idegenekből álló csapat Gatsby (Wunderlich József) partiján. A miértekre csak később kapunk választ, úgy 15 percenként haladunk egy-egy csepegtetett info-val előrébb a sztoriban.
Tehát egyszervolt-holnemvolt felbukkan a parti szomszédjából Nick (Ertl Zsombor – első látásra is van benne fantázia!), aki papírfalú lakásában szomszédol Gatsby-vel. Van neki egy unokatesója, aki a víz (tenger?) túlfelén lakik pont szemben a helyi bulibáróval.
Daisy (az uncsitesó – Waskovics Andrea) Tom (Ember Márk – felismerhetetlenre sminkelve és fésülve) felesége, és két éves “gyönyörű, de bolond” pólyásbaba anyukája. Mondjuk kicsit mások a kétéves korból származó tapasztalataim, de hát legyen pólyás, ha a rendező ezt így képzelte el… Szóval az idilli házaspárnál lóg a golfbajnok barátnő Jordan (Szilágyi Csenge). Hogy a nemek aránya kiegyenlített legyen, jön Nick és így Jordan már nem is annyira facéran énekel tovább.
Az már elég hamar kiderül, hogy Tom nem a hűség prototípusa, mert a külvárosi benzinkutas (Gyöngyösi Zoltán) Myrtle (Márkus Luca) nevű feleségével csalja asszonyát. Mondjuk a kutas is a vak kategória, hogy nem tűnik fel neki, hogy nem tegnap óta van szeretője a nőjének… de ezen ugye nem akadunk fenn, mert amint gondolkodni kezdenénk, jön újra a tánckar, vonaglik vele tovább a teljes színész csapat.
Némi kavarodás után kiderül, hogy Gatsby 7 éve, mielőtt beállt katonának éppen tök szerelmes volt Daisy-be, aki miután a katonaságtól várhatóan a soha-a-büdös-életben időtartalmban volt visszavárható a hősszerelmes, így Tomot választotta. Nyilván nem véletlenül, mert Tom meg nyomult rá, és lóvéval is ki volt tömve rendesen. Igaz, a drága Tom, már a kezdetektől csalta, de ez valahogy nem okozott eleddig problémát közös életükben.
Majd Gatsby számára eljött a leszerelés pillanata, és mivel Daisy-t nem lelte fel vidéken, ezért a pont vele szemközti házban rendezkedett be, és napi partik alkalmával várva várta, hogy az imádott nő betoppanjon, akit 7 éve úgy ottfelejtett… Be is toppan, hiszen a csórószomszéd Nick egyszercsak beállít vele, és ekkor begubancolódnak a szálak.
Daisy még mindig Gatsby-t szereti, de a férje már a Tom, akinek feltűnik, ha az asszony megcsalná, így kitör a balhé. Az mondjuk ezen esetben a legkevésbé sem zavarja, hogy ő meg félredug már a kezdetek óta.
Nick pedig Jordan körül forgolódik hol több, hol kevesebb sikerrel.
Feltűnik még a színen Balázsovits Edit valami befutott valóságshow műsorvezető + színésznő kombinációban megmondóemberként, és feltűnik a meghatároztatlan szerepben Hegedűs D. Géza is, aki Gatsby öreg haverjának tűnik, csak a darab legvégén derül ki, hogy azért mégsem barátja annyira.
Szóval megkezdődik a verseny Daisy kezéért Tom és Gatsby között, de ugye nem pont ezen a mezsgyén haladunk, mert közben meg party-buli van a 20-as évek hangulatában nem csak a színpadon (ott a komplett zenekar, és zseniálisan tolják!), hanem már a nézőtér pótszékekkel még éppen nem telepakolt részein is.
A két pasi közötti versengés eléri a tipikus farokméregetés szintjét (hova máshova lejjebb…) és autóversenyt rendeznek valamilyen rejtélyes oknál fogva megcserélt autókkal.
Hogy akkor történik-e,  vagy később máskor ez a kavalkádban nem derült ki, de Daisy vezet, és elcsap egy lányt és jól ott is hagyja az úton ijedtében. Ez ugye a cserbenhagyásos baleset tipikus esete, de különösebben egyik főszereplőnk sem szán ennek kiemelt szerepet, pedig úgy morálisan kéne rajta cseppet elgondolkodni.
Hamar kiderül, hogy a meghalt nő a benzinkutas felesége volt, az a néhai, akivel Tom már évek óta privátban ágyra járt.
Mivel Gatsby mélyen hallgat arról, hogy nem ő vezetett, ezért jön a végkifejlet, és bosszúból háton lövik, amibe jól bele is hal, mondjuk ez cseppet sem zavarja az éneklésben (és milyen állati jó hangja van végig az előadás alatt, még hulla állapotában is!).
Hogy ki lőtt? Spoiler!
Na az elsőre nem derült ki, mert olyan sokan vannak mindig egyszerre a színpadon, hogy az külön tudomány, ha nem ismered fel elsőre a hangját valakinek, akkor beazonosítsd, hogy kinek jár a szája hasznosan. Igen, sokan tátognak még közben zavaró körülményként, sőt ezen felül még énekelnek is. Káosz az van rendesen. Gondolom későbbi előadásokon az utosló jelenetben a 3 énekes szereplő már nem papírból olvassa fel a prózai szövegét… de lehet ez volt a koncepció, hogy vissza a mába… (de miért nem tudják a szöveget ma?)
Szóval hazafelé menet mi azt tippeltük, hogy a feldühödött benzinkutas lőhette le Gatsby-t, aki Nick ölében hal bele ebbe, és énekel tovább vigyorral az arcán. Mindeközben Daisy már a kattanthülye szerepében visszatért Tomhoz, és a zárás taktusait egyhelyben állva fapofával nézi végig.
A zene újszerű, és izgalmas, a látvány csodálatos, a történet harmat gyenge, a színészek közül Wunderlich József az, aki érti és érzi is, amit játszik, a többiek ott vannak, még Ertl Zsombor igazán jó alakítása maradt meg az egész estés revüből.
Lehet rontana a látványon, ha kicsit kevesebben tolonganának a színpadon minden jelenetben, de hamarabb rá lehetne jönni, hogy ki bezsél, és mit akar, ha nincs az a tömeg mindig.
ifj. Vidnyánszky Attila rendezése, de a sztori színpadra álmodásában Vecsei H. Miklós és Kovács Adrián keze is benne volt.
Nyisd ki a szíved és a lelked, várd az újdonságot, és egy nagyon fiatalos, vagány előadást fogsz látni.

Szólj hozzá!