A sötétség hatalma – Budaörsi Latinovits Színház

Valahol mélyen Oroszországban falusiasodunk, körbeülve a nézőteret egy komplett tájház lepukkant konyhái zsúfolódnak a színpadra.
Már bent szuszsogva alszik Pjotr (Bregyán Péter), mondjuk sok idő nem jut neki, némi alkudozás után az fiatal felesége Anyiszja (Balsai Móni) kap a kínálkozó alkalmon és Matrjona (Spolarics Andrea) ötletéből kiindulva, és arra támaszkodva simán kinyírja a férjét. Nem ok nélkül nyilván: sok az örökölhető lóvé, menne már a fiatal szolgáló legényhez, Nyikitához (Brasch Bence), és teli a hócsukája már az öreggel. Matrjona szintén nem véletlenül tolja Nyikitát Anyiszjához, a pénz nagy úr, és az neki is fontos az életében. Mivel a férje Nyikitát Marinához (Páder Petra) adná, sőt kényszerítené, ezért inkább kidumálja ebből a frigyből a “gyereket”, hogy távolabbi anyagi céljai megvalósuljanak.
Okoz némi gubancot, hogy Nyikita nem a hűség mintapéldánya, így Akulina (Bohoczki Sára) is a háremét erősíti. Akulina mostohalánya Anyiszjának, így viszonyuk iszonynak nevezhető, olyan is a kommunikációjuk az öreg halála után, mint előtte: vetélytársak. Nyikita nőül veszi Anyiszját a férj halála után, így magának tudhatja a pénzt és gazdaságot, ettől pedig pont úgy érzi, hogy mindent megtehet. Először csupán a körülötte élők nyomora látszik, majd a kialakult érzelmi válság eléri Nyikitát is, és olyat tesz, ami megbocsáthatatlan: anyja és felesége hathatós közreműködésével saját Akulina által megszült gyermekét öli meg és ássa el a pincében. Itt fogy el végleg a levegő az előadásban. Az után következő jelenetek már csak a hab a keserű pirulák után, amikor Akulinát kiházasítaná a már mostohaapa szerepében Nyikita, de az esküvőn nem bírja tovább, és Marinának és Akulinának is megvallja bűneit, a közösség legnagyobb megdöbbenésére.

Brasch Bence hatalmasat játszik, ahogy Balsai Móni is az előadásban, de mindegyiküket vezeti és nem csak a történet szerint, hanem egyébként is szinte kézenfogva Spolaritcs Andrea színésznő, aki csodálatosan mutatja be a vidéki befolyásos érdekasszonyt. Csak a saját érdekei vezérlik, és nem riad semmitől sem vissza, őt ugyan nem győzi le semmilyen félelem, egyetlen fontos cél van: az legyen, amit ő akar.

Félelmetes este, hangos konfliktusok, fájdalmas csendek, különleges színpadi világ (középen a játéktér, körben a nézőtér mind a 4 oldalról).

Fájdalmas Tolsztoj történet Alföldi Róbert rendezésében.

Szólj hozzá!