A Cenci-ház – Stúdió K Színház

A pszichopata pontos definíciója mától: Cenci gróf. A romantikus rémdrámából a romantikát nem leltük. A dráma már az első mondatnál erősen elkezdődött, a hogyan lehet minden bűnt pénzért eltakarítani.

Cenci gróf (Domokos Zsolt) életében a bűn a kéj, a bűnhődés pedig nem más, mint az anyagi veszteség, ami cseppet sem rengeti meg anyagi jólétét. Feleségével és lányával él abban a kegyetlen valóságban, amiből csak egyetlen kiút van: ki kell nyírni a vérre hajtó apát.
Az előadás elején már statisztaként nézzük a színpadot: ünnepre hív Cenci gróf, tele a nézőtér nemesekkel, egyházi méltóságokkal, majd kiderül a pezsgőzés pontos oka: a kíméletlen apa két fia halálának örül ennyire. Gyomorgörcs, és félelem… és a sunyi árulás: senki nem szól, senki nem kiabál, mindenki eltűri szó nélkül ezt az elmebajt.

Cenci gróf lánya Beatrix (Piti Emőke) nem lát más kiutat, mint megszabadulni az apjától végleg, nincs más lehetőség, ezt az örjöngő erőszakos elmebeteget nem lehet élve megállítani.

A feleség (Boros Anna)  a leggyengébb láncszem: elhiszi, hogy a férje hatalmától nem lehet megszabadulni, végignézi gyermekei rettenetes életét, és nem tesz semmit. Behozza a bort, és tölt az “urának”, ahelyett, hogy jól fejbe vágná vele. Azt tesz vele a férje, amit és amikor csak akar, minden ellenkezés, és lázadás hiányzik belőle. Pedig anyatigrisként kéne védenie a gyerekeit… de nincs ereje semmihez.

Orsino (Horváth Szabolcs) – a szent papi ruhában – egy igazi kétszínű alak, napraforgóként hol Beatrixot szeretné megkapni, hol a gróf vagyonára fáj jobban a foga, és gyáva árulóként az első neccesebb helyzetben magára hagyva a lányt elszalad. Nesze neked udvarló… hát kellene a francnak. Visszatér és segít kitervelni Cenci gróf halálát, de abban elegánsan már nem vesz részt, sőt számításai szerint alakul az élet – mesteri terve beválik: Cenci hullaként végzi – megérdemelten, megdolgozott érte rendesen – és családja sem ússza meg: az ítéletben az apagyilkosságért – függetlenül az indokoktól – nem lehet felmentés, az rontaná a statisztikát…, így ha a lányt nem is kapja meg, az egyházé lesz a kihalt grófi család vagyona.

Camillo bíboros (Borsányi Dániel) sosem az igazságot keresi, csupán a seggnyalója az egyháznak, és pénz és egyéb javak behajtója az isteni megbocsátás reményében.

Cenci gróf fia (Viktor Balázs) az igazi szerencsétlen, apja által kihasznált és átvert, mélybe lökött fiú, aki ha tevőlegesen részt nem is vesz a gyilkosságban, de annak minden mozdulatával egyetért.

Az a megaláztatás, amit a gróf családjának kellett elviselnie az ítélethirdetéskor mit sem számít: hiába a terror, az erőszak, a csalás, a hazugság, az összes családtag elárulása, csak a végső apagyilkosság számít. A kihallgatót ugyanaz a színész (Domokos Zsolt) játsza, aki a grófot, körbeér a történet: nincs igazság. 🙁

Képmutató és hazug világ. A darab régies nyelvezete csak keményíti a pillanatokat. A pillantásokat már nem kell keményíteni, ami a Cenci grófot játszó Domokos Zsolt tekintetében van, arra nincs mentség: az őrület tökéletesen a székekhez tapaszt mindenkit.

A kegyetlen drámát Alföldi Róbert rendezte.

Szólj hozzá!